Епархија сремска – српска православна црква
Епархија сремска 1 Епархија сремска 2 Епархија сремска 3 Епархија сремска 4 Епархија сремска 5 Епархија сремска 6 Епархија сремска 7 Епархија сремска 8 Епархија сремска 9 Епархија сремска 10 Епархија сремска 11

По благослову Епископа сремског Господина Василија намесништво сремско-карловачко уприличило је у суботу 30. јануара 2021. године семинар за вероучитеље који предају Православни катихизис у три различита архијерејска намесништва у Срему: сремскокарловачком, подунавском и румском. Семинар је осмислио и њиме руководио протојереј-ставрофор др Драгомир Сандо који је координатор за веронауку на нивоу Епархије сремске. У својству домаћина скуп је поздравио ректор Карловачке богословије, протојереј Јован Милановић и архијерејски намесник сремско-карловачки, јереј Слободан Вујасиновић, старешина Петропавловске сремскокарловачке цркве. Семинару су присуствовали архијерејски намесници: румски Сретен Лазаревић и подунавски, Гавро Милановић.

Поздравно слово Епископа сремског

„Драги вероучитељи, ви сте позвани и призвани као посленици на Њиви Господњој (у истом рангу и у исто време изузев свете тајне свештенства, а они који су у чину имају још више задатака) да мисионарите и створите једну огромну војску Христову. Младе душе очекују од вас да им усадите веру и да заволе тај прекрасни предмет који се Веронаука зове… Те дечје душе очекују од вас радост, родитељски осмех и однос, једну посебну врсту родитељске бриге. Пренесите им оно најдрагоценије! Нека прву азбуку спасења чују управо од вас, њхових вероучитеља! Вратите их на пут Богу, изведите их на прави пут. Веронаука је важан предмет и немојте мислити да је важан само благослов. Морате бити много присутнији, одговорнији, активнији; сви од вас очекују од да дате свој печат духовности и да и наставницима, Наставничком већу, савету пренесете Бога. Будите пример и својим животом. Желим да сви вероучитељи буду свугде, било где да се налази наша Црква,, што успешнији….“

***

На скупу су говорили: проотојереј-ставрофор др Радомир Поповић на тему Канонизација светих у Православној Цркви, архимандрит Стефан, игуман великореметски (на тему монаштва и улоге манастира у мисији Цркве; протођакон Радомир Ракић; Милош Гудовић, вероучитељ из румских школа „Јован Јовановић Змај“ и „Душан Јерковић“, док је о методичким могућностима у савременој Верској настави говорила је професорка енглеског језика Сања Симић де Граф.

Учесници семинара су посетили Библиотеку Карловачке богословије где их је  у име ректора поздравио професор Ненад Стојановић.

За све учеснике семинара приређена је трпеза љубави у сали богословије. Учесницима је ректор подарио пригодне поклоне – монографију Саборне сремскокарловачке цркве и школски часопис – Карловачки богослов.

За ову прилику донећемо изводе из предавања оца Радомира Поповића и проф. Сање Симић де Граф, док ће се сва предавања моћи послушати на Радију слово љубве

 

Канонизација светих у Православној Цркви

Протојереј-ставрофор др Радомир Поповић

(извод из предавања)

 

  1. Духовни подвиг: један од првих услова за канонизацију јесте духовни подвиг Светог о којем је реч. Овде се, пре свега, мисли на светост живота, или хришћанске врлине којима је он живео. Није тешко наслутити да је најпре реч о безрезервној љубави према Богу и борби против греха. На ову борбу су позвани, без изузетка, сви хришћани, али одлика Светог је да се он уздигао изнад пропадљивости људске стварности и постао оваплоћени узор савладавања сваког греха и греховних искушења. Савршенство које он постиже је очевидно и свима, непосредно, директно сведочи управо његово житије као и сведочанства непосредних сведока и очевидаца који су га познавали или имали сусрет с њиме. Сведочанство може бити проповед о Богу, смрт или пак страдање – које је понекад проповед гласнија од речи, служење или бескрајна послушност која је често пута пропраћена неким чудом, док се велики добротвори називају и бесребреници – јер су бесплатно чинили добро и помагали потребите и невољне, руководећи се узвишеном јеванђелском заповешћу ,,од ове љубави нема веће, да ко живот свој положи за ближње своје,,. Имамо свети живот и врлински преподобних монаха и монахиња, девственица и девственика. Када свештенослужитељ пре почетка Свете Литургије у олтару врши Проскомидију он вади честице за девет Светих чинова: поред честице за Пресвету Богородицу, поставља за Светог Јована Претечу, Пророке, Апостоле, Свете јерархе, Свете мученике, Преподобне подвижнике и подвижнице, Свете чудотворце бесребренике, Свете учитеље и равноапостоле, и најзад за Светог чију Св. Литургију служи. Често пута, за неке од Светих о којима се не зна много, писци њихових житија која су настала у неком каснијем времену, служе се уобичајеним моделима или примерима већ познатих Светитеља. Тако је за многе монахе-подвижнике пример Житије Светог Антонија Великог које је написао Св. Атанасије Велики, његов савременик. 10) Код писања житија Светих наших савременика, као општи модели и узори, узимају се старији подвижници или пак страдалници који су имали сличан живот и подвиге. У новије време, рецимо Руска православна Црква је у ред Светих уврстила 1988. године девет Светитеља: Димитрија Донског (XIVвек), Андреја Рубљова (почетак XVвека), Максима Грка (+1556), Петра Московског (+1563), Пајсија Величковског (+1784), Ксенију Петроградску (почетак XIX века), Игњатија Брјанчанинова (+1867), Амвросија Оптинског (+1891) и Теофана Затворника (+1894). 11) Видимо да је временски период у којем су наведени Светитељи живели од 14. до 19. века, да међу њима има преподобних, јерараха, подвижника, јуродивих. Податке о канонизацији Светих из најстаријих времена духовно богате историје Русије доноси Г. Феодотов и разврстава их сходно врсти духовног подвига којим су се удостојили светитељства. 12)
  2. Чуда – су у великој мери заступљена у житијама Светих. Она су чињена још за живота, а и после смрти и плод су вере, или самог Светог, или вере оних који су им са јаком вером приступали и тражили њихово молитвено посредништво и заступање преду Богом. Често пута као чудо јавља се течење Светог мира из моштију Светог, из његовог гроба или иконе. За чуда неких Светитеља уопште се не зна, или су мало позната, што не мора да значи да се чуда не догађају. Има примера да се за многа чуда сазнаје много касније и да су дуго времена била скривена од очију јавности. Чудима се, свакако, приступа јаком вером и преданом молитвом и она су плод побожности и непоколебиве вере.
  3. Стање тела или Светих моштију Светог после смрти –Један од доказа светости јесте и стање тела Светога након упокојења. У основи хришћанске вере је да Божанска благодат освећује, не само душу, већ и тело људско. Веза тела са душом се подразумева као таква. Веза умрлих Светих са својим телом остаје и после смрти и то је разлог поштовања њихових моштију. Након смрти тела остају нераспадљива и то је један од непобитних доказа светитељства. Нетрулежне мошти или мирисно уље које се често пута појављује, чудесни су знаци посвећења. Иначе, треба и то рећи да није код свих Светих редовна појава нераспадљивост тела. На Светој Гори у неким манастирима је пракса да на основу изгледа костију уснулих монаха процењују да је он Свети.
  4. Поштовање Светог које указују хришћански верници– је један од одлучујућих критеријума за канонизацију. Реч је о спонтаном поштовању које долази од обичних верника који указују поштовање некоме кога су лично познавали, имали духовне контакте и на лицу места се уверили. Овим се, у ствари, утврђује полазна истина да цела Црква у којој делује и светли Дух Свети и посвећује праведне и достојне. Црква, наравно, води рачуна о томе да прати и усмерава народну побожност која понекад, и ако спонтана, може да скрене и оде у погрешном правцу.

Имајући у виду наведене опште критеријуме као полазну основу у поступку канонизације у Цркви која чува своје непроменљиво учење о светости као таквој, треба увек имати у виду и неке посебне околности када је у питању конкретни Светитељ, време, место и околности у којима је проводио свој земаљски живот. Сходно томе, свака помесна Црква има неке особене појединости у процедури канонизације. Тако, рецимо Цариградска патријаршија се придржава следећих правила:

– заједничко поимање свештенства и верног народа по питању истинског светитељства које је у Цркви присутно од почетка.

– потврда месног-подручног епископа о светитељству одређене личности које је изражено вољом свештенства и народа да буде прибројана лику Светих.

– извештај канонске комисије утемељене на конкретним и непатвореним подацима.

– и најзад, на основу свега напред наведеног, одлука Светог сабора епископа као потврда и констатација која је за целу Цркву меродавна и прихватљива.

 

Методичке могућности у савременој настави

Проф. Сања Симић де Граф

Припрема ученика за рад: Како мотивисати децу да пажљиво прате наставу

  1. Ако има велики број ученика, већ претходни час поделити их у три групе или одредити три ученика који наизменично бирају чланове групе. Објаснити деци да ће следећи час радити нешто веома занимљиво и да ће деца имати прилику да се такмиче. Не говорите им о чему се ради, само их поделите у групе. 2. Ако има мали број ученика не делити их у групе него да се такмиче индивидуално

Уводни део: 1. уврстити што више мањих целина у виду веома кратких предавања између којих се налазе мини квизови, асоцијације и питања. 2. Нагласити ученицима да је занимљив час у којем ће имати прилику да се такмиче и да је јако битно да те мања предавања добро слушају јер ће само тако добро урадити квиз или асоцијацију и слично

Предавање-програмирана настава – Деца да пажљиво погледају слајд, односно да саслушају вероучитеља, а да после сваког слајда следи провера која им доноси поене. Евидентирати поене на нивоу групе или индивидуално у зависности од тога колико има ученика

ОСМИШЉАВАЊЕ УКРШТЕНИЦЕ

КАО ЗАНИМЉИВОГ НАЧИНА ЕВАЛУАЦИЈЕ

-Време припреме укрштенице 1-5 минута

Како?

  1. Укуцати следећи линк https://www.classtools.net/crossword/
  2. У првом правоугаонику написати наслов укрштенице
  3. У другом правоугаонику укуцати реч коју желите да добијете у укрштеници, па ставити знак *, па решење, па у следећем реду за наредне речи и све тако зависно колику укрштеницу сте замислили. На пример самосталност* аутокефалност
  4. Кликниути на дугме submit. Овај програм генерисаше задату укрштеницу и оно што је јако добро је да се можепреузети да у pdf формату (кликнути само на pdf puzzle) и сачувати за себе.
  5. Ова укрштеница може се радити директно онлајн тако што док је попуњавате тачни одговори вам дају зелена поља а нетачни црвена. Изузетна за редовно и онлан окружење.

ПИТАЊА СА ОДГОВОРИМА ВИШЕСТРУКОГ ИЗБОРА -Имати у виду да је циљ активно учење-учење на часу.

ОСМИШЉАВАЊЕ ОНЛАЈН ТЕСТА

(Време осмишљавања-пар минута)

1.Укуцати www.testmoz.com   2.Изабрати опцију built a test; добићете правоугаоник у који уносите назив теста и два правоугаоника за лозинку и потврду лозинке коју ћете сами осмислити а која вам после служи да уђете у ваш тест као администратор и да погледате дечје одговоре. 3.Сам програм вам нуди опције да ли желите тест вишеструког избора, тачно/нетачно, отворена питања и слично, а ви уносите питања и тачне одговоре 4. Кад завршите кликните на publish и добићете линк који дајете ученицима. Кад кликнете на тај линк имате две опције студент или администратор, наравно ученици улазе на прву опцију а ви на другу и то помоћу своје лозинке коју сте креирали. Замислите ту предност да ћете у сваком моменту имати постигнуће сваког ученика и у виду поена и статистички по питањима а да то не морате да радите сами

СПАЈАЛИЦЕ: Код  памћења веома сложеног градива не може се очекивати да ученици попамте терминологију на часу, а ако им се каже да то науче код куће, то вероватно неће учинити. У таквим случајевима, осмислити спајалице и мотивисати  их да их ураде и више пута.

АСОЦИЈАЦИЈЕ

-Деца, ако и одрасли, обожавају асоцијације. Применити их у настави како у евалуацији а може и у самом уводном делу часа за понављање или утврђивање градива са претходног часа ии чак као и увод за нову наставну јединицу.

Савети

Користити све предности хибридне наставе која је савршена комбинација редовне и онлајн наставе, користити веб алате.

Успешан час је час у ком је постигнут циљ часа односно исход (УЧЕНИК ЋЕ БИТИ У СТАЊУ ДА/ УЧЕНИК ЗНА) и то тако што ће АКТИВНО УЧЕСТВОВАТИ У НАСТАВИ-свести предавања на минимум и активирати децу да сами долазе до решења

  • Савремени наставник је водитељ кроз наставни процес, а главни актери су ученици; идеалан час је задовољство у настави
  • Укључити спољашње окружење
  • Бити пример ученицима!

ПРОМОЦИЈА ВЕРСКЕ НАСТАВЕ

  • Одржавати активе вероучитеља јендом емсечно, сарађивати међусобно у виду осмишљавања зајендичких часова, може и више школа да сарађује на јендом пројекту; пројекте и документацију сачувати
  • Осмислити Зборник, презентација радова више аутора
  • Верска настава се промовише на сваком месту и у свакој прилици у заједници у којој се живи и ради

Професорка Сања Симић де Граф осмислила је један пример часа о Светом Сави, који се  може погледати на линку https://anyflip.com/scxpd/lwih/

Приредила: Зорица Зец

 

 

 

 

 

 

 

 


Дизајн и израда сајта Dizajn i izrada sajta Neospindle IT Usluge i Rešenja
Контролна Табла